Aug 9, 2010

[SPB] Hati-hati di kaunter pembayaran

Salam sejahtera dan selamat bertemu kembali..

Pengalaman seorang sahabat [Syamsul 019-2092707]

Saya ingin berkongsi pengalaman ketika berurusan di kaunter pembayaran Pasaraya Mydin, Section 18 Shah Alam.. Mungkin apa yang saya kongsikan ini berlaku dimana mana pasaraya besar yang lain, samada kita sedar atau pun tidak.

Apa yang berlaku, kedudukan pengimbas barang kelihatan senget sedikit dan ini mencederungkan kebarangkalian barang yang kita beli terimbas dengan tidak sengaja oleh pekerja di kaunter bayaran.

Seperti yang berlaku pada saya ketika itu (dah banyak kali juga berlaku sblm ni), barang terimbas dua kali dan mengakibatkan bayaran berlebih dikenakan keatas pembelian saya tu.

Saya cuba betulkan kedudukan pengimbas tersebut supaya tidak lagi berlaku perkara yang sama, tapi cashier tu bengang pula kat saya. So biarkan aje la sambil perhatikan kerja dia

Apa yang agak mengecewakan, bila ditegur cashier tersebut, dia pulak marah kita…dia kata dia dah biasa buat kerja tu dan tak mungkin akan berlaku terimbasnya dua kali barangan yang kita beli. Dalam kejadian yang berlaku pada saya semalam, beberapa barang terimabas dua kali.

Nasib baik saya perhatikan dan minta dia tolak semula barangan yang terimbas dua kali tu. Sekali lagi dia marah saya, dia kata nanti at the end dia akan buat. Saya pun tunggu….akhirnya sampai sudah, saya kena tegur dia sekali lagi sebab dia dah lupa nak tolak barangan yang terimbas dua kali tu.

Diharapakan pengurusan pasaraya besar dapat melihat kepada keadaan ini. Jangan sampai pengguna tak secara sengaja terpaksa membayar lebih terhadap barangan yang tidak dibeli akibat kecuaian cashier mereka.

Semoga kejadian ini boleh mengajar kita agar sentiasa perhatikan proses imbasan pembelian barangan di kaunter cashier dan check resit selalu sebelum meninggalkan cashier. Biarlah orang beratur panjang dibelakang kita menunggu, tapi tanggungjawap sosial kita hendaklah kita laksanakan.

No comments: