Jul 22, 2010

7 Alasan Utama Mempromosikan Suatu Bisnes Melalui Internet

Hai! Selamat bertemu kembali..

Dah lama jugak saya tak update blog ini ya. Maafkan saya..
Sebenarnya, saya terlalu sibuk dengan bengkel latihan website yang baru beroperasi. Macamanapun, hari ni saya dapat 'curi' sedikit masa untuk memberikan info kepada rakan2 semua.

Walaupun rakan2 sudah memiliki bisnes 'Offline' sendiri, mempromosikan bisnes rakan2 melalui internet tetap PENTING.

Ini sebenarnya akan membuat rakan2 selangkah lebih maju daripada pesaing. Bahkan, ini juga boleh melipatgandakan keuntungan rakan2. Kenapa pulak begitu ya?

Sebabnya, internet memiliki kelebihan-kelebihan seperti berikut ini:

1. 'Stand-by' 24 Jam:
Tidak seperti praktis bisnes offline lain, yang layanannya bergantung kepada waktu kerja, web site rakan2 selalu 'stand-by' 24 jam serta boleh diakses oleh bakal pelanggan dari ceruk mana dan pada bila-bila masa saja.

2. Menjangkau Pasaran Yang Disasarkan:
Melalui promosi online, rakan2 boleh secara efektif memasarkan bisnes berdasarkan pasaran yang disasarkan, baik dari segi kawasan, minat, keperluan pelanggan, bahasa, dan lain-lain.

3. Menaikkan Imej Bisnes Rakan2:
Dengan memiliki sebuah website, imej bisnes rakan2 boleh dipamirkan. Walaupun bisnes rakan2 tidak besar atau 'biasa-biasa' saja, tetapi melalui kehadiran secara online, imej bisnes rakan2 akan lebih terserlah dibandingkan pesaing lain dan boleh pula bersaing dengan 'big guns' yang sediada.

4. Kos Pemasaran Yang Lebih Efektif Dan Efisyen:
Ini disebabkan pemasaran melalui internet sangat tertumpu dan kos secara relatifnya lebih rendah jika dibandingkan dengan pemasaran offline, sehingga kos yang dikeluarkan untuk aktiviti pemasarannya juga menjadi lebih efektif dan efisyen.

5. 'Memposisikan' Bisnes Rakan2 Di Masa Depan!
Semakin hari, semakin banyak bisnes yang ujud secara online. Begitu jugak pesaing rakan2. Saya yakin, kalau tidak sekarang, lambat-laun pun mereka akan menghadirkan bisnes mereka melalui internet. Sebab itu, kehadiran website bisnes rakan2 di internet, setidak2nya telah membantu memposisikan bisnes rakan2 di masa depan. Pendek kata, rakan2 dah 'book' dulu siang2 kedudukan bisnes rakan2 dalam satu2 pasaran. Hebat bukan?

6. Mempermudahkan Rakan2 Dalam Membina Hubungan Baik Dengan Pelanggan:
Disebabkan internet adalah media yang interaktif, rakan2 dengan mudah menjalin komunikasi dan memelihara hubungan baik dengan pelanggan. Baik melalui newsletter, borang cadangan,    survey/polling, forum dan lain2. Dengan kelebihan2 ini, rakan2 boleh melayani ramai pelanggan dalam satu-satu masa.  Maka, lebih menjimatkan tenaga, masa dan wang bukan?

7. Sistem Automasi Yang Responsif:
Melalui sistem automasi, seperti penggunaan autoresponder website rakan2 boleh memberikan respon dengan cepat jika ada pesanan produk atau permintaan dari pelanggan untuk informasi lanjut tentang bisnes atau produk rakan2. Dalam zaman yang serba PANTAS ini, kepantasan layanan adalah  satu KELEBIHAN, betul tak?


Demikianlah antara alasan atau sebab2 utama kenapa kita perlu mempromosikan bisnes kita di internet dalam zaman yang serba pantas ini.


NOTA JIKA RAKAN2 SUKAKAN INFORMASI SEPERTI INI, BOLEH TAK MASUKKAN SEDIKIT KOMEN DI RUANGAN YANG DISEDIAKAN DI BAWAH. SEKURANG2NYA BOLEH SUNTIK SEMANGAT SAYA UNTUK MENULIS LAGI..HEHE..


JANGAN LUPA, 'SHARE' DENGAN RAKAN2 LAIN DI FACEBOOK ATAU EMAIL, SHARE BUTTON JUGA ADA DI BAWAH YA.

No comments: